Thursday 20 June 2013

sekadar bicara tanpa tajuk

Saya pernah mengalami fasa-fasa yang kurang memberangsangkan dalam hidup. Segala-gala dalam kehidupan saya pada ketika itu adalah kelam. Airmata, jika saya tadah dalam tempoh kelam itu rasanya sudah cukup untuk memenuhkan aquarium. Pada ketika ini, jika saya menukilkan kembali, rasanya saya tidak mampu menceritakan detik itu, sebab saya telah lama menukarkannya kepada perkara yang seronok dan positif, serta telah menukarkan setiap watak dalam kisah itu kepada sesuatu yang biasa-biasa saja, amat baik, walaupun pada hakikatnya pada ketika itu mereka datang kepada saya dengan pelbagai misi negatif.

Syukur ya Allah. Ketika saya berada diputaran kehidupan paling bawah, orang-orang yang setia disamping saya adalah orang yang kuat pegangan agamanya, orang yang banyak ilmunya. Benar kata orang, orang yang berilmu bukan sahaja mampu menerangi diri, malah sesiapa yang berada disekeliling mereka juga turut terkesan dengan cahayanya. Dengan cahaya dan aura dari mereka yang setia bersama sayalah itulah saya kembali bertatih mencari jalan pulang, dan memulakan hidup saya dengan semangat yang kecil, tapi penuh keazaman untuk Berjaya. Alhamdulillah, 3 tahun telah berlalu, dan semangat yang mulanya kecil dan saya kumpul secara istiqamah dalam hati dan minda, akhirnya meledak. Ya, saya bersemangat pada ketika ini, detik ini. Untuk meneruskan hidup, sehingga mana Allah menakdirkan saya untuk terus bernafas. Dan apabila berada dalam fasa tenang seperti ini, saya mula berfikir, apa yang saya lalui suatu waktu dahulu, adalah jawapan yang Allah berikan ke atas doa-doa saya.

Benar. Saya pernah membaca.. dari kecil hingga dewasa, saya selalu disogokkan dengan pelbagai kata-kata hikmah. Antaranya, "Allah menurunkan hujan dan menghilangkan matahari seketika, agar selepas itu, pelangi akan muncul dan membawa keindahan dalam hidup kita". Itulah yang saya alami. Allah memberikan saya ujian, agar saya lebih bersedia untuk menongkah arus kehidupan yang keras tolakannya yang saya hadapi kini. Bukankah saya pernah dan berdoa, Ya Allah, berikanlah aku kesenangan. berikanlah aku kekuatan. Rupanya.. Allah bukanlah memberikan saya kekuatan dan kesenangan serta merta. DIA memberikan saya sesuatu untuk yang menguji diri agar saya belajar untuk kuat. Subhanallah. Maha suci Allah yang memberikan takdir yang indah, yang tidak pernah kita mampu bayangkan.

Berbalik kepada orang-orang yang berada dengan saya ketika saya dilambung gelombang. Eiks.. sebelum tu, sorylah kalau ayat terlebih skema dan tercampur aduk kata-kata puitis dan dramatis yang tidak kena tempat. Wakakak, mana boleh rock selalu. Nanti kurang feel kata orang2 muda. Orang2 tu, memberikan saya ilmu. Mengajar saya tentang hakikat diri, beragama, takdir dan macam-macam lagi. Benda basic yang tidak pernah saya pedulikan. Dan saya sedikit demi sedikit sedar, saya sebelum ini terlalu yakin, sehingga lupa, saya tetap khalifah yang hina, saya kepunyaan Allah, dan Dia berhak untuk memberikan saya apa saja. dan sesungguhnya benar, kita, manusia, hamba yang tidak ada daya dan upaya melainkan dengan izin Allah. Nangessss hati ini, mengenang kesombongan dan keangkuhan atas nikmat yang Dia pinjamkan. Ampunkan aku Tuhan. Taubat. ndak mau buat lagi... Dan lagi syukur, saya masih diberi peluang untuk bertaubat dan mencari ilmu.

Sekarang ni, bersepah orang share macam-macam difacebook. Adaa jak lah. Bagi saya, saya positif. Bukankah menyangka yang positif itu lebih baik? Tapi memang positif pun. Dalam banyak-banyak yang diorang share tu, banyak ilmu yang saya copy, n simpan dalam fail peribadi. Biarlah. Mungkin jika hari ini saya tidak mampu memanfaatkannya esok-esok mungkin anak cucu saya akan menjadikan itu semua panduan.

..esok sambung lagilah. Idea saya yang tadi banyak, tiba-tiba terbantut sebab saya update status facebook saya dengan isu Jerebu..



No comments:

Post a Comment