Sunday 23 November 2014

Petua Pelajar Cemerlang

Sykur Alhamdulillah, diberi kesempatan untuk menulis :-).

Pagi minggu, duduk dengan anak-anak dirumah. Sambil pantau aktiviti diorang, sambil menulis rancangan pengajaran setahun. Haha, jangan confuse. Saya bukan cikgu sekolah. Saya hanyalah suri rumah yang sentiasa ingin melakukan yang cemerlang terhadap anak-anak saya. Saya.. seperti biasanya, tidak akan memilih untuk menghantar anak-anak ke pusat Tuisyen. Saya tidak mahu anak-anak penat dengan jadual, dan saya sendiri tidak larat menghantar dan mengambil mereka.

Sebagai gantinya, saya akan study buku-buku sekolah anak-anak saya, seterusnya menyediakan soalan dan bahan ulangkaji diorang. Tidak lah susah mana. Baca, tulis nota, dan buat ala-ala pelajar cemerlang hihi. Bila saya sudah bersedia, saya akan ajar anak-anak saya. 

Oh ya, semalam jumpa artikel, Petua Pelajar Cemerlang katanya. Bagus juga kan saya share petua-petua tu sini, mungkin ada manfaatnya kepada adik-adik kita. Juga kepada ibu-ibu prihatin seperti saya.

Ini dia listnya.. PETUA PELAJAR CEMERLANG :


1. Taat kepada Allah; 

2. Meningkatkan keupayaan minda; 

3. Menggunakan kedua-dua belah otak ketika belajar;

4. menggunakan kedua-dua belah anggota ketika belajar;

5. Menggunakan sumber alam sekitar ketika belajarp;

6. Merangsang deria ketika belajar;

7. Selang-selikan rehat ketika belajar;

8. Meningkatkan kemahiran belajar;

9. Mengulangkaji dengan berkesan;

10. Belajar dalam persekitaran kondusif;

11. Menguasai strategi & teknik peperiksaan;

12. Memiliki imej diri yang positif;

13. Sentiasa awal dan mendahului orang lain;

14. Meningkatkan kekuatan rohani;

15. Berdoa setelah gigih berusaha;


16. Amalkan kaedah pemakanan baik dan seimbang; 



17. Sentiasa amalkan riadah; 

18. Menjaga waktu dan mutu tidur;

19. Hormati kedua-dua ibu bapa;

20. Menghormati dan menyayangi guru;

21. Bijak memilih kawan.

**** Abis ****

Adik-adik, kalau jumpa petua ni, salin dan tampal di bilik tidur atau muka depan buku masing-masing. Baca selalu.. dan cuba amalkan :-), semoga adik-adik semua menjadi pelajar cemerlang, Amin :-)


No comments:

Post a Comment